Bagamoyo - Stonetown (Zanzibar)

Oversteek met een D'how

Vandaag verlaten we het vaste land om de oversteek te maken naar één van de meest exotische bestemmingen op onze aarde: Zanzibar!!! We zullen vanuit Bagamoyo de oversteek maken met een D'how (lokale vissersboot) naar Stonetown/Bububu.

We hebben geluk met het oversteken daar de oceaan vandaag erg rustig is. Voor de meeste was de oversteek desalniettemin geen pretje. De alcohol van de vorige avond heeft zijn uitwerking niet gemist:

Joki, Gitti en Jensi worden al snel getroffen door zeeziekte en hangen het grootste deel van de reis half overboord. Martini valt in slaap en verbrand lelijk vooral zijn armen en benen staan wit van de blaren. De rest probeert de zeeziekte op zijn eigen manier te overwinnen. Wolkjes staren, horizon turen of voeten bestuderen blijken opeens heel erg in. Uiteindelijk zijn alleen Joni, Evi, Ritti, Kiki en Jerry nog onaangetast als we aankomen in de haven. Voor ons was de reis een rustig moment om eventjes wat bij te komen en te genieten van een uitgestrekte vlakte van water. Toch toegegeven tegen het einde aan begon het lang stilzitten wat te vervelen.

Geplaatst door Launcherke 22:32 Gearchiveerd in Tanzania Tagged boating

Bagamoyo

Cultuur versus Feestje

Na het ontbijt vertrekken we met een minibusje van Dar Es Salaam naar Bagamoyo. Het is een korte rit met veel afwisseling in het landschap. Bij het geplande hotel waar we zouden gaan logeren kregen we echter te horen dat het volzet was ... Iedereen vrij teleurgesteld want we hadden het zwembad en de bar al opgemerkt. Dus iedereen terug het busje in en naar de volgende plek. Dit bleek echter een vrij duur hotel te zijn waar we echter voor een paar dollars onze tentjes mochten neerzetten. Ondertussen mochten we wel gebruik maken van het zwembad, het restaurant, de bar en het strand met prachtig uitzicht over de Indische Oceaan. 'S middags al lekker gegeten: Eerste keer sinds we in Tanzania zijn waren er hamburgers met frietjes te verkrijgen.

'S avonds stond er eerst een initiatie Djembélessen op het strand op ons te wachten. Vooral Evi bleek hier in uit te blinken... de rest blonk uit in sigaretten roken, praten, van het stoel vallen, ... we waren dus weer heel voorbeeldig. Tegen het einde van de lessen heeft onze leraar samen met zijn mentor nog even een kleine demonstratie gegeven om u tegen te zeggen. Prachtig hoeveel klanken er uit zo een gek trommelke kunnen komen. Ook naar het avondeten werd door velen sterk uitgekeken. Of fondue of paella stond er op het menu, mix dat met stevig wat alcohol en je krijgt natuurlijk weer een prachtige avond. We zaten vandaag trouwens ook samen met een andere Joker Groep diede masai hebben bezocht. Blij dat ik daar niet bij was zo'n stil tafel.

Volgende dag stond er een stadsbezoek op het programma. Bagamoyo straalt vooral vergane glorie uit. Je ziet nog wel dat het ooit (dankzij de slavernij) een rijke stad moet geweest zijn maar vandaag de dag zijn meeste gebouwen in verregaande verval. Nu dankzij het WWF en bescherming van de lokale regering is men begonnen met de restauratie van de voornaamste gebouwen en er is zeker nog iets moois van te maken! In de namiddag deelt de groep zicht op. Jerry heeft even genoeg van kerken kijken en besluit om buiten de stad naar de ruïnes van 3 moskeeën daterend uit 12de en 15de eeuw te gaan zien. De site zelf bleek vrij klein te zijn maar superinteressant dit mede dankzij een gids waar een steekje bij los zat. De rest van de groep ging verder met het stadsbezoek en kregen oa een palmboomklimmer aan het werk te zien en kregen de kans om eens wat suikerriet (lokale snoepgoed voor kinderen) te proeven. Daarna stond er nog een Anglicaanse Kerk op het programma waar ook Jeroen de groep terug zou vervoegen en nog wat souvenirs shoppen. De shops waren een allegaartje van houten, stenen en linnen kunstwerkjes. Afdingen gaat hier echter vrij moeizaam! De mensen hier (vooral de vrouwen) zijn rotsvaste onderhandelaars die maar heel moeizaam wat geld achterwegen laten.

274_anglic..agamoyo.jpg 278_bagamoyo.jpg

'S avonds stond er dan weer een feestje op het programma ter ere van Syl die nu al ... zomers heeft zien passeren. Het feestje beschrijven? Eten, zatte fransman, iedereen zat of aangeschoten, veel dansen, veel muziek, zwemmen met of zonder stof, buiten slapen ... Maar zeg nu zelf kan je een betere manier bedenken om niet alleen Syl haar verjaardag te vieren maar ook nog eens afscheid te moeten nemen van een prachtig Land!!! Want ja morgen vertrekken we naar Zanzibar.

Geplaatst door Launcherke 22:28 Gearchiveerd in Tanzania Tagged backpacking

Mang'ula Station - Dar Es Salaam

Treintje komt zo ...

Gisteren het nieuws gehad dat onze trein er rond 7 uur 's morgens zou zijn. Dus wij als brave reizigertjes mooi op tijd aan het station van mang'ula. We hadden ons de moeite kunnen besparen:

• 10 uur: geen trein
    • 12 uur: geen trein
    • 15 uur: geen trein
    • 17 uur: geen trein
    • 18. 35 uur: Trein was eindelijk daar!!!

Wat was er nu gebeurd? Nee we hadden het uur niet verkeerd begrepen! Er stond een trein in panne voor onze trein en het heeft dus een paar extra uurtjes geduurd vooraleer ze die trein konden maken en van het spoor helpen. Een verloren dag was het echter zeker niet. Na eerst wat Uno te hebben gespeeld, gevolgd door het hele dorp (zie clip) zijn we in groepjes het dorpje ingetrokken en hebben we marktje bezocht dat toevallig aan de gang was. Het marktje bleek een klerenmarkt te zijn waar sommigen onder ons een rugzakje of masaidoeken hebben kunnen kopen Ook nog lekker gegeten in een klein restaurantje en wat met de lokale bevolking in het Kiswahili/Frans of Engels zitten praten. Verder ook nog een uurtje zitten nadenken over Belli haar raadseltje over de man die dood in zijn huis vol zaagsel ligt. Het antwoord liet inderdaad lang op zich wachten maar we zijn er toch maar mooi in geslaagd het op te lossen :D dankzij enkele goede tips.

En toen de trein uiteindelijk daar was... hebben we toch wel met pijn in het hart afscheid moeten nemen van onze dragers, ranger en van de kinderen van het dorp.

De treinreis zelf was nog een leuke ervaring. Echt een typische reistrein met bedden enzo! Eenmaal aangekomen in Dar Es Salaam zijn we terug naar het hotel gegaan waar we ook een paar dagen geleden hebben geslapen. Syl had daar nog vlug wat te eten voor ons geregeld om daarna van een welverdiende nachtrust te genieten!

Geplaatst door Launcherke 20:12 Gearchiveerd in Tanzania Tagged train_travel

Udzungoia Mountains

3 Daagse trekking

Dag 1
28 september
Mangula - Base Camp

Na een goed middagmaal (biefstuk en frieten) zijn we dan eindelijk zover: de door sommige gevreesde trekking! Gaat onze conditie goed genoeg zijn, zal het niet te zwaar worden, gaan we de top halen ... allemaal vragen waar we mee zaten en die snel ingevuld zouden worden.

Met een jeep worden we opgehaald en rijden we eerst naar de parkingang waar Syl de nodige formaliteiten in orde moet brengen vooraleer we op ons vertrekpunt worden gebracht. We worden weer vergezeld door Venti en deze keer ook tot enkele supertoffe dragers, een stoere parkranger en een vriendelijke gids. De trekking begint al goed met het zien van enkele apensoorten waaronder bavianen en zwarte meerkatten. Eerst en vooral een sterke klim die ons al meteen test, iedereen zet echter zijn beste beentje voor en we halen het allemaal. Des te langer we klimmen en dalen en wandelen des te smaller en gladder te paden soms worden.

Alles gaat goed en bij de eerste pauze wagen de rokers onder ons zich zelfs aan een sigaretje en vult iedereen zijn ondertussen lege drinkflessen bij in de rivier. Het landschap verandert ondertussen van hoog woud, naar laag woud en we komen ook in hoger gras terecht nadat we hier door zijn is er eventjes opwinding. Een olifant iedereen houdt halt om deze te bekijken tot de ranger een schot lost en Run Run Run roept. Iedereen opeens terug zo fit als iets en maar lopen. Later vertelde de ranger dat de olifant agressieve tekens gaf en klaar stond om op ons af te komen... Als we een tweede keer pauze nemen is het Jens die show steelt door in de rivier te donderen. Hilariteit alom. Na deze pauze moeten we nog een tweetal uurtjes goed doorwandelen, Joke (aka Kiki) is ondertussen gebombardeerd tot koningin van het vallen en Jens (aka Jensi) heeft nog 2 riviertjes wat beter bestudeerd ;-), komen we aan op het Base camp!!! Die avond eten we patatten met vlees en saus en ze hebben nog nooit zo goed gesmaakt. Daarna nog een spelletje armen om ter langst in de lucht houden, spannende finale tussen mij (aka Jerry) en Kiki en wat muziek geluisterd bij het kampvuur vooraleer te gaan slapen.

Dag 2
29 september
Base camp - Top - Base Camp

Volgende ochtend vertrekken we al vrij voeg om de top te gaan halen. Tot nu toe is het nog geen enkele groep dit jaar helemaal gelukt om de top te halen. Zullen wij de eerste zijn??? De klim naar de top is nog zwaarder en steiler dan die naar het Basecamp en voor we het weten liggen nu ook Johan (aka Joni) en Joke (aka Joki) mee in de reis voor meeste vallen. Jensi blijft zijn eer als riviertjesexpert eer aan doen. Er worden nog 2 pauzes ingelast vooraleer de top in zicht is. Het zijn uiteindelijk Isabelle (aka Isabella), Martijn (aka Martini), isabelle (aka belli), Eva (aka Evi) en Rita (aka Rittie) die als eerste de top halen! De rest volgt enkele ogenblikken later. We hebben het allemaal gehaald!!! Fier en trots zijn we op ons zelf en dat moet getoost worden met wat Konjakki en foto's. Ook vereeuwigen we onszelf op de berg met onze bijnamen. Voor we terug gaan rusten we nog even uit en eten een lekker middagmaaltje (Venti kan fameus goed koken). De terugweg gaat iets vlotter al heeft ondertussen wel bijna iedereen de grond van dichter bij gezien, Kiki kan niet meer bijgehaald worden in het vallen. Tegen het einde aan worden we nog eventjes vergezeld van een groepje agressieve bijen en gaat Gitte (aka Gitti) door haar knie en ook Belli krijgt te maken met een pijnlijk onderbeen. Des al niet te min halen we allemaal terug het basecamp waar we ons op een heerlijk maaltijd storten.

Dag 3
30 September
Base Camp - Mangula (Voormiddag)
Mangula - Sanjewatervallen (Namiddag)

Deze ochtend zeer vroeg moeten opstaan we moeten voor een bepaald uur het park uit of we moeten bijbetalen. Gelukkig moeten we vooral veer dalen (of vallen of in nog 1 riviertje vallen he Jensi) en halen we goed op tijd de uitgang van het park. Dit moet natuurlijk gevierd worden met wat kokosnoten, cola, fanta en sprite. Het is ondertussen moordend heet en we willen allemaal asap gaan zwemmen onder de Sanjewatervallen.

Die namiddag worden we naar de voet van het dorp gebracht waar ons een zogezegde korte klim (anderhalf uur stijl omhoog!!!!!!!) te wachten staat om daarna te kunnen zwemmen. Eens aangekomen vergapen we ons aan een prachtig uitzicht, de watervallen van Co zijn er niks tegen, en duiken we in het voor sommigen te koude water. Na de watervallen moeten we nog terug naar onder maar worden op de terugweg nog uitgenodigd om een lokale kerk te bezichtigen. Die avond stond er nog een klein feestje met de dragers en ranger op het programma vooraleer we onze tentjes indoken.

Olifanten
Een vreemde eend in de bijt... of een vreemde olifant op de berg? Zoals eerder vermeld waren de meeste paden op Udzungoia zelfs voor ons aan de smalle kant en toch overal euhm "sporen" van olifanten te vinden en letterlijk te overbruggen. Hoe ze juist over de paden gaan wist niemand ons te vertellen wel hoe de olifanten terug beneden geraken. De olifanten kunnen alleen via de paden omhoog. Omlaag via de paden gaat niet en toch geen enkele olifant op de top gezien. Verklaring? De olifanten glijden (stijl naar beneden) op hun achterwerk en hun voorpoten als rem terug naar beneden... De sporen staan dus kennelijk toch niet altijd in de boter!

Geplaatst door Launcherke 19:02 Gearchiveerd in Tanzania Tagged ecotourism

(Berichten 13 - 16 uit 22) « Pagina 1 2 3 [4] 5 6 »